Rada Ministrów 12 września 2024 r. uchwałą nr 98 przyjęła politykę publiczną pod nazwą „Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji”. Dokument stanowiący załącznik do ww. uchwały, wyznacza ramy polityki państwa i działania, które są niezbędne do zmian w systemie edukacyjnym, których celem jest lepsze wykorzystanie narzędzi cyfrowych, przeformułowanie modelu nauczania oraz zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów.
Ministerstwo Edukacji Narodowej w Polityce Cyfrowej Transformacji Edukacji stawia na pierwszym miejscu ucznia, rodzica i nauczyciela jako istoty społeczne, a dopiero w drugiej kolejności określany jest zakres nawiązywania przez nich kontaktu z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, które w tym przypadku mają im służyć. MEN nie traktuje cyfryzacji jako wartości głównej, ale postrzega transformację cyfrową jako szereg procesów i strategii często wyłącznie w tzw. tle procesu edukacyjnego. Aby chronić uczniów przed ewentualnymi negatywnymi skutkami, które może powodować cyfryzacja, w ramach profilaktyki negatywnych skutków cyfryzacji zaplanowany jest szereg działań związanych z higieną cyfrową i cyberbezpieczeństwem.
Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji jest jednym z „kamieni milowych” zapisanych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Link do tekstu PCTE (ogłoszony w Monitorze Polskim 17 września 2024 r. poz. 812).