6 grudnia 2024

Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji

Rada Ministrów 12 września 2024 r. uchwałą nr 98 przyjęła politykę publiczną pod nazwą „Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji”. Dokument stanowiący załącznik do ww. uchwały, wyznacza ramy polityki państwa i działania, które są niezbędne do zmian w systemie edukacyjnym, których celem jest lepsze wykorzystanie narzędzi cyfrowych, przeformułowanie modelu nauczania oraz zwiększenie kompetencji nauczycieli i uczniów.

Ministerstwo Edukacji Narodowej w Polityce Cyfrowej Transformacji Edukacji stawia na pierwszym miejscu ucznia, rodzica i nauczyciela jako istoty społeczne, a dopiero w drugiej kolejności określany jest zakres nawiązywania przez nich kontaktu z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, które w tym przypadku mają im służyć. MEN nie traktuje cyfryzacji jako wartości głównej, ale postrzega transformację cyfrową jako szereg procesów i strategii często wyłącznie w tzw. tle procesu edukacyjnego. Aby chronić uczniów przed ewentualnymi negatywnymi skutkami, które może powodować cyfryzacja, w ramach profilaktyki negatywnych skutków cyfryzacji zaplanowany jest szereg działań związanych z higieną cyfrową i cyberbezpieczeństwem.

Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji jest jednym z „kamieni milowych” zapisanych w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Link do tekstu PCTE (ogłoszony w Monitorze Polskim 17 września 2024 r. poz. 812).