Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy na zlecenie Ministerstwa Edukacji Narodowej rozpoczyna realizację pilotażu badania PIRLS, czyli Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (Progress in International Reading Literacy Study).
Głównym celem badania jest pomiar wśród uczniów w czwartym roku edukacji umiejętności rozumienia czytanego tekstu, w jego dwóch formach: tekstu literackiego i tekstu użytkowego. Badanie dostarcza rzetelnych i porównywalnych danych o osiągnięciach uczniów z ponad 60 krajów i regionów na świecie oraz szeregu informacji dodatkowych, które pozwalają poznać opinię i doświadczenia uczniów, nauczycieli i rodziców w zakresie procesów nauczania czy organizacji pracy szkoły.
Na przełomie marca i kwietnia 2025 r. wśród 30 wylosowanych szkół z trzech województw – mazowieckiego, podlaskiego i świętokrzyskiego – zostanie przeprowadzone badanie pilotażowe. W każdej wylosowanej szkole do badania zostaną zaproszeni wszyscy uczniowie i uczennice jednego lub dwóch oddziałów klasy czwartej. Dodatkowo rodzice uczniów biorących udział w badaniu, nauczyciele języka polskiego oraz dyrektorzy zostaną poproszeni o wypełnienie dedykowanych im ankiet.
Już wkrótce przedstawiciele Instytutu badań Edukacyjnych skontaktują się mailowo i telefonicznie z wylosowanymi szkołami. Zapraszamy uczniów i uczennice klasy czwartej wraz z rodzicami, dyrektorów oraz nauczycieli języka polskiego z wylosowanych oddziałów do uczestnictwa w badaniu. Państwa zaangażowanie w badanie są kluczowe dla realizacji i powodzenia całego przedsięwzięcia.
Przypominamy Dyrektorom szkół o obowiązkowym uczestnictwie szkoły w badaniu, zgodnie z nowelizacją Ustawy o systemie oświaty z dnia 24 listopada 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1933). Jednocześnie należy podkreślić, że uczestnictwo uczniów odbywa się za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych dziecka.
Warto również zwrócić uwagę Państwa Dyrektorów na niektóre aspekty realizacji zadania:
- uczestnictwo wylosowanych szkół i respondentów jest warunkiem uzyskania reprezentatywnych danych i trafnych wyników badania, niskie odsetki udziału respondentów mogą skutkować wykluczeniem Polski z porównań międzynarodowych;
- do badania nie można się zgłosić, IBE PIB będzie kontaktować się ze szkołami wylosowanymi do badania;
- wyniki badania są opracowywane w postaci zbiorczych zestawień na poziomie międzynarodowym i ogólnokrajowym i nie są wykorzystywane do oceny pracy poszczególnych szkół ani poziomu wiedzy poszczególnych uczniów i uczennic;
- zebrane dane są poufne, wyniki anonimizowane;
- realizacja badania będzie w pełni zgodna z Ustawą o ochronie danych osobowych.
Więcej informacji można znaleźć na stronie badania https://pirls.ibe.edu.pl/
W przypadku pytań możliwy jest kontakt mailowy: pirls@ibe.edu.pl lub telefoniczny: (22) 241 71 60.