28 maja 2025

Informacja dotycząca składania wniosków o stypendium Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2025/2026

NP.5750.10.2025

 

Informacja dotycząca składania wniosków

o stypendium Prezesa Rady Ministrów

na rok szkolny 2025/2026

Na podstawie art. 90h ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
(Dz. U. z 2024 r. poz. 750, z późn. zm.)
oraz rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2005 r. w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (Dz.U. Nr 106 poz. 890, z późn. zm.), stypendium Prezesa Rady Ministrów przyznawane jest na dany rok szkolny.

Wnioski muszą dotyczyć kandydatów, którzy są uczniami (nie absolwentami) publicznej lub niepublicznej szkoły ponadpodstawowej dla młodzieży, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości.

Z zapisu rozporządzenia wynika, że kandydatem do stypendium Prezesa Rady Ministrów może być uczeń, który w roku szkolnym 2024/2025 spełnił przynajmniej jeden z niżej podanych warunków:

  1. otrzymał promocję z wyróżnieniem, uzyskując przy tym najwyższą
    w danej szkole średnią ocen,
  2. wykazywał szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy, uzyskując w niej najwyższe wyniki, a w pozostałych dziedzinach wiedzy wyniki co najmniej dobre.

W przypadku zespołu szkół każda szkoła dla młodzieży wchodząca w skład zespołu, a której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa dojrzałości, ma prawo wytypowania swojego kandydata.

Tryb wyłaniania kandydata do stypendium określa: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2005 r. w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, w którym wskazano, że:

  1. kandydatów do stypendium Prezesa Rady Ministrów typuje samorząd uczniowski lub komisja, o której mowa w § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia.
  2. wnioski o  przyznanie stypendium, wraz z uzasadnieniem, przedstawia się Radzie Szkoły – w przypadku, gdy Rada Szkoły nie została powołana,  Radzie Pedagogicznej. Rada Szkoły / Rada Pedagogiczna po wnikliwym przeanalizowaniu kryteriów określonych  w art. 90h ust. 2 ww. ustawy
    o systemie oświaty, zatwierdza  jednego kandydata z danej szkoły.
  3. Rada Szkoły / Rada Pedagogiczna zgłasza kandydaturę zatwierdzonego ucznia do stypendium Prezesa Rady Ministrów.

W celu skutecznego zgłoszenia kandydata do stypendium Prezesa Rady Ministrów należy złożyć do Podlaskiego Kuratora Oświaty:

  • wniosek o przyznanie stypendium (Załącznik nr 1), który musi być wypełniony pismem komputerowym z podaniem wszystkich aktualnych danych, które zawarte są we wniosku,
  • poprawnie wypełnione i podpisane oświadczenie (oryginał – nie kopia
    i nie skan)
    o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych kandydata (Załącznik nr 3).

Uwaga:

  1. Nie należy przesyłać żadnych potwierdzonych za zgodność z oryginałem innych dokumentów (np. świadectw promocyjnych z wyróżnieniem).
  2. W przypadku niewytypowania kandydata do stypendium, dyrektor szkoły obowiązkowo przesyła do Podlaskiego Kuratora Oświaty, w terminie do dnia
    10 lipca 2025 r., informację  z  podaniem  przyczyny braku kandydata
    do stypendium (Załącznik nr 2).
  3. Załącznik nr 2 wypełniają wszystkie szkoły, które nie wytypowały kandydata
    z różnych przyczyn. Dotyczy to przypadków kiedy żaden kandydat nie spełnia kryteriów określonych w ustawie lub brak jest uczniów w szkole, a szkoła nie została zlikwidowana.

Dokumentację w formie papierowej należy przesłać w terminie do 10 lipca 2025 r. (decyduje data stempla pocztowego) tradycyjną pocztą na adres:

Kuratorium Oświaty w Białymstoku

Rynek Kościuszki 9

15-950 Białystok

z dopiskiem na kopercie: „Stypendium PRM”  lub dostarczyć osobiście do kancelarii ogólnej (pokój 104).

Osobą koordynującą jest starszy wizytator Franciszek Górski

e-mail: fgorski@kuratorium.bialystok.pl        tel.: 85 748 48 21

 

Załączniki