Od 2020 r. działa bezpłatny, całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka 800 12 12 12 oraz specjalny czat internetowy czat.brpd.gov.pl, gdzie dzieci i młodzież mogą porozmawiać o swoich problemach, doświadczanych trudnościach, a także wspólnie ze specjalistami zastanowić się nad rozwiązaniami i sposobami radzenia sobie z kryzysem.
Telefon i czat zapewniają młodym ludziom bezpieczną przestrzeń, w której są wysłuchiwani i mogą bez obaw, nawet anonimowo, przedstawić swoją perspektywę sytuacji, w jakiej się znaleźli. Specjaliści umożliwiają także włączanie rodzin dzieci lub szkoły w proces koniecznych zmian.
Istnieje również możliwość poprowadzenia przez specjalistów z Dziecięcego Telefonu Zaufania specjalnych lekcji online poświęconych działalności telefonu i czatu oraz oferowanego tam wsparcia. Eksperci po umówieniu spotkania online mogą poprowadzić całą godzinę lekcyjną (zgłoszenia są przyjmowane mailem: lekcje@brpd.gov.pl).
Ponadto z uwagi na obecną sytuację w Ukrainie i przyjęcie do szkół dzieci i młodzieży ukraińskiej w ramach Dziecięcego Telefonu Zaufania uruchomiono dyżury psychologów w języku ukraińskim i rosyjskim. Lista dyżurów telefonicznych skierowanych dla dzieci i młodzieży z Ukrainy znajduje się na stronie: www.brpd.gov.pl
Kwietniowe dyżury psychologa w języku ukraińskim i rosyjskim:
19.04 – godz. 8-15
20.04 – godz. 8-14
20.04 – godz. 14-22
21.04 – godz. 8-14
21.04 – godz. 15-22
26.04 – godz. 9-14
27.04 – godz. 9-14
27.04 – godz. 14-22
28.04 – godz. 15-22
W każdy poniedziałek w godzinach od 18 do 20 dyżuruje prawnik specjalizujący się w prawach uchodźców i cudzoziemców.
Na stronie: https://brpd.gov.pl/dzieciecy-telefon-zaufania-rzecznika-praw-dziecka/ są do pobrania pliki z plakatami w różnych formatach.